top of page
DSC07133.jpg

Højere faglighed og større trivsel via et blik på hvad vi tillægger værdi

At arbejde for – og med andre mennesker kan forenkles siges at handle om møder mellem forskellige værdier;
 

  • Værdier kollegaer imellem.

  • Værdier i forhold til målgruppen.

  • Værdier mellem medarbejdere og ledelse.

  • Værdier i forhold til samarbejdspartnere.

  • Værdier formuleret i organisationen, i samfundet.


I arbejdet med mennesker vil man gerne gøre det rigtige, det gode, og det der er bedst – men overvejelserne herom handler om langt mere end blot faglige begrundelser.
Det handler om øjnene der ser, og om at det professionelle blander sig med det personlige.

Med hjælp fra sociologi og autoetnografi kan man styrke sine kompetencer, øge arbejdsglæden og skærpe sin forståelse for hvorfor man opfatter, handler, kommunikerer forskelligt, både når det gælder kerneopgaven der skal løses, og når det gælder hinanden.

Send en mail på: leneingemannbrandt@outlook.dk

 

Eller giv mig et kald på:

30537732

 

Så vi kan vende mulighederne for, hvordan et kursus eller foredrag om autoetnografi kunne tilrettelægges og afholdes hos jer.

Foredrag og Kurser

 

Mine foredrag og kursusforløb tager udgangspunkt i autoetnografi og er et kompetenceløft, der sætter fokus på både faglighed og trivsel på arbejdspladser, hvor man i det daglige arbejde er i tæt kontakt med kolleger, borgere, pårørende, samarbejdspartnere mm.

 

Autoetnografi er en kvalitativ samfundsvidenskabelig metode - ikke psykologisk -  der tager sit afsæt i, hvordan man som professionel møder mennesket i sig selv ud fra anerkendelsen af, at man er et subjektivt væsen, der ikke alene gør brug af faglig viden og kompetencer.

 

Autoetnografi forstået som Auto (selv) Etno (kultur) Grafi (den videnskabelige proces), beskæftiger sig med, at den professionelle etos kan ikke adskilles fra mig, og at man i arbejdet med andre mennesker ikke kan skrive sig selv ud.

 

I den autoetnografiske metode skriver man i stedet sig selv ind, og det skaber en bevidstgørelse om alt det, man ikke er bevidst om, og en refleksion over de præferencer, holdninger og opfattelser, som man har med sig ind i sit arbejdsområde.

 

Metoden giver mulighed for at forstå sig selv og sine kollegaer i forhold til de værdier, som man bringer ind i samarbejdet og bliver en måde at efterbehandle oplevelser på. Det er en kilde til selvindsigt og et oplæg for samtale.

 

I min metode arbejder man med autoetnografi som en skriftlig proces, hvor der skrives om et genstandsfelt, som man i det daglige har med at gøre. Her anvender man et dobbelt blik, der dels ser indad, dels ser udad. Dette gøres via specifikke pejlemærker og en form hvor der bl.a. skrives i nutid, i jeg-form, uden analytisk blik og gerne springende i tid.

 

 

Foredrag

 

Mine foredrag har et autoetnografisk afsæt og tager udgangspunkt i forholdet mellem det professionelle og det personlige, og om at det kan være formålstjenligt at rette blikket mod sig selv når man i det daglige har blikket på andre.

 

Autoetnografi betyder ’undersøgelse af egen kultur’, og jeg har netop sammen med antropolog Christian F. Svensson udgivet en bog om emnet. Bogens afsæt er en mangeårig interesse for, hvad det er, vi mennesker kommer af – og ikke fra. I stedet er fokus på, hvad vi er rundet af og hvad vores egen socialisering og værdisæt betyder i mødet med andre. Det er især vigtigt, når man arbejder i tætte kollegarelationer omkring en borgergruppe.

 

Som professionel har man sin værktøjskasse med faglige redskaber, men samtidig er man også et individ med egne opfattelser og måder at anskue verden på. Det betyder, at man på en arbejdsplads med fælles formuleret faglig retning og værdigrundlag, kan have vidt forskellige syn på det, der forventes at blive opfattet objektivt, ligesom man kan undre sig over, hvordan kolleger eller pårørende reagerer og agerer.

 

Jeg tager afsæt i en sociologisk tænkning og viser hvad der påvirker vores skøn, vores dømmekraft og opfattelser - hvad det er der driver os, og hvorfor vi egentlig har valgt den uddannelse, som vi har. Foredraget er baseret på mange års forsknings- og praksisfund fra sociale og sundhedsfaglige områder.

 

Min erfaring er, at det har stor værdi hvis vi har den subjektive dimension for øje, når vi arbejder sammen med andre, og hvis vi anerkender at det også er professionelt at forholde sig til det personlige. Det åbner op for et stort potentiale i forhold til trivsel og et godt arbejdsmiljø.

 

Mine foredrag tilrettelægges i forhold til den konkrete faggruppe, eksempelvis socialrådgivere, pædagoger, læger, sygeplejersker, jordemødre, SOSU osv., og til om arbejdspladsen primært arbejder monofagligt eller indgår i tværfaglige samarbejder. 

 

 

Kurser

Mine kurser i autoetnografi har fokus på refleksivitet over egen position og rolle, og på den sociale historie, som man selv er rundet af og har med sig, når man som professionel møder andre. Mine kurser handler ikke om, hvad man kan, men hvem man er – set ud fra et sociologisk perspektiv.

 

At kaste et blik på sin professionelle forankring via et blik på det personlige, er et lille, men effektfuldt greb, der giver bevidsthed om alt det, man ikke er bevidst om, og som åbner et blik for de blinde vinkler, man har omkring sig selv.

 

I kurserne tager jeg udgangspunkt i egne og andres forskningsfund om praksis kombineret med mine egne erfaringer fra praksis, ligesom jeg anvender en række forskellige modeller, som er udviklet med afsæt i mit forskningsarbejde gennem 15 år. Jeg anvender også autoetnografi som skriftlig metode, fordi det at skrive om egen kultur og erfaringer i forhold til det, man beskæftiger sig med i det daglige, åbner op for nye faglige drøftelser og en forståelse for sig selv.

 

Forløbene kan justeres i forhold til arbejdspladserne daglige organisering og hvordan det lavpraktisk kan give mening.

Kursusindhold

Forslag til kursusindhold fordelt over tre (halve) dage. Alle kurser kan tilrettes i tid og form til jeres konkrete virkelighed.

Dag 1.  

 

Oplæg samt øvelse og fælles opsamling og refleksion.

Introduktion til refleksivitet over egen rolle og position

Anerkendelse af at man som professionel er et subjektivt væsen, samt den sociale oprindelses betydning.

Introduktion til hvordan værdier og opfattelser sidder som erfaringer i kroppen der manifesterer sig ”bag om ryggen”

Historiens betydning og ”valg” og orientering mod uddannelse og arbejdsområde.

 

Workshop i grupper: ”Spørg ikke hvor jeg kommer fra, men hvad kommer jeg af… og hvilken betydning har det for mit arbejde – hvordan kommer det til udtryk?”

Her afdækker vi også hvilke potentialer, der ligger i at anskue sit arbejde gennem værdicirklen?

 

Fælles opsamling.

 

Klarlæggelse af det videre forløb. Hvordan skal der arbejdes videre med fokus på hvad der tillægges værdi på organisations- ledelses niveau og for den enkelte medarbejder?

Dag 2.

Et blik på værdier – nu med den autoetnografiske metode.

Opsamling fra sidst.

Introduktion til autoetnografimetoden.

Eksempler på det dobbelte blik på det man ”undersøger”

Medieringen mellem det professionelle og det personlige

At skrive sig selv ind og anerkendelsen at man også er et mig.

Effekten ved skriftlighed som greb

Eksempler på skriveøvelser og hvordan man arbejder ud fra pejlemærker i teksten

Aftaler – hvem skriver og om hvad (det kan være nogle få eller en større gruppe af medarbejdere der ønsker at bidrage med en tekst).

Fordeling af respondentgrupper.

 

Skriveøvelsestid:

Perioden løber over nogle uger efter aftale med pædagogisk udvalg og ledelse. Lene er facilitator.

Dag 3.

 

Refleksion over autoetnografiteksterne.

De færdige tekster er sendt til personalegruppen nogle dage inden kursusdagen.

Fremlæggelse af teksterne på storskærm eller som manuskripter på papir. Højtlæsning eller selvlæsning, forfatterne læser op.

Respondentgrupper kommenterer ud fra pejlemærker

Forfatterne begrunder tema og fokus.

Opsamling på hvad teksterne skal bruges til, hvilke overvejelser, ny viden, potentialer bringer de frem. Hvordan skal de bruges fremadrettet.

bottom of page