top of page

Forsker der kender praksis

Jeg er uddannet Ph.d. i sociologi og har de sidste 12 år været beskæftiget som forsker og underviser i universitetsregi. Min uddannelsesmæssige baggrund knytter sig oprindeligt til en socialrådgivereksamen fra 1995, og efterfølgende 10 års arbejde indenfor det sociale område. Mine forskningsmæssige interesser ligger bredt indenfor det man kan kalde for kvalitative undersøgelser der har fokus på kulturer, praktikker og interaktioner mellem aktører i forskellige institutionelle sammenhænge, og som medierer i områderne mellem sociologi og antropologi.

Hvad tillægger vi værdi og hvordan kommer det til udtryk på vores arbejdsplads?


Fra barnsben har jeg været optaget af at forstå hvorfor vi mennesker handler som vi gør, og hvilken historie der ligger bag vores valg og vores opfattelser. Hvad er det vi hver især er rundet af og hvordan kommer vores erfaringer og vores socialisering til udtryk i de sammenhænge vi indgår i, og der hvor vi møder hinanden?
Min erfaring som forsker og som menneske, er, at historien er vigtig. Den store historie og den lille - vores egen sociale historie. Der ligger et stort potentiale i at kaste et blik på fortiden for at forstå nutiden og måske gøre noget anderledes fremadrettet. Hvad er det som driver os, indignerer os og orienter os? Jeg bliver aldrig træt af det blik. Som barn har jeg andægtigt siddet hos aldrende familiemedlemmer, sammen med mine forældre, og spurgt ind til denne del og som voksen har min nysgerrighed gennem mange år betalt min løn.

I mine undersøgelser der beskæftiger sig med bl.a. uddannelse, sundhed og køn, spørger jeg ikke informanterne ”hvor de kommer fra” men ”hvad de kommer af”. Det er her viden opstår. Forståelser og forklaringer på hvordan menneskers livsbaner og oprindelsesmiljøer sætter sig i kroppen og manifisterer sig bag om ryggen.  



Udvikling af teori og metode til kursuskoncept - med afsæt i egen forskning.

De senere år har jeg været optaget af den autoetnografiske metode, som bruges i en forskningsmæssig samfundsvidenskabelig ramme, men som er oplagt at adressere for praksis - og i praksis - det vil sige udenfor universitets murer.
Metoden beskæftiger sig med forholdet mellem det personlige og det professionelle og med anerkendelsen af at man som professionel med faglige værktøjer også er rundet af en social historie.
Dette fokus er et centralt element i kursusvirksomheden.
Mine kurser er baseret på egen forskning og udviklet som både en teori og en metode, der formidles tilgængeligt og relevant for praksis.



Ekstern lektor ved Aalborg universitet.


Jeg har fortsat forsknings - og undervisningsforpligtigelse på Aalborg universitet, med undervisning i autoetnografi samt forskning indenfor bl.a. uddannelsesområdet.

bottom of page