
forskning
Jeg har i årenes løb indgået i forskningssamarbejder omhandlende temaer som ulighed i sundhed, ulighed i uddannelse, ulighed mellem køn, borgerinddragelse, udvikling af autoetnografiske perspektiver m.m.
For nuværende er jeg følgeforsker på Vrå højskole der har et særliget EU financieret tilrettelagt forløb for udsatte unge, og som er det andet af sin slags. Se rapport under publikationsliste. Projektet afsluttes i 2022
Følgeforskningens formål er at bidrage med kvalitative fund om hvordan Vrå højskole tilgår projektets intention om at blive en nøgle til nye fremtidsmuligheder og uddannelse for de unge, med fokus på primært erhvervsuddannelses – og professionsområdet.
Jeg følger i bogstavelig forstand projektet, og kaster lys på hvorledes højskolen didaktisk, (social)pædagogisk, metodisk m.m. i en historiske ramme, og inspireret af Grundtvig, lykkes med at klæde de unge på, og gøre dem klar til det, som de før opholdet ikke var klar til. Med anvendelse af interviews samt ugentlige observationer af undervisningssituationer og det daglige liv, er formålet med følgeforskningen at give et indblik i hvordan en højskoleinstitutionel ramme kan medvirke til at gøre sårbare unge robuste, og hvordan de enkelte elevers historie og forløb kan ses ind i en bredere samfundsmæssig uddannelsesdiskurs.